Pod
označením zážitková pedagogika rozumíme takové výchovné procesy, které pracují s navozováním, rozborem a reflexí prožitkových událostí za účelem získání zkušeností přenositelných do dalšího života. Cíle takových výchovných procesů mohou být vytyčovány a dosahovány v různorodém prostředí (školním i mimoškolním, přírodním i kulturním), v rozmanitých sociálních skupinách (diferencovaných věkem, sociálním statusem, profesním postavením či dalšími demografickými faktory) a naplňovány nejrůznějšími prostředky (hrami všech typů, modelovými situacemi, tvořivými a dramatickými dílnami, besedami a diskusemi, fyzicky i psychicky náročnými výzvovými situacemi, sebepoznávacími i k týmové
spolupráci směřujícími aktivitami).
Zážitková pedagogika
klade důraz na aktivitu žáků a
studentů
výchovné procesy staví především na
vlastním prožitku
a jeho následném vytěžení pro
osobnostní růst
využívá zážitku ze hry ke stanoveným
pedagogickým cílům
spojuje dva zdánlivě
protichůdné aspekty – hru (hraní si)
a výchovu
(cílený
rozvoj a vzdělávání)
jde o metodu, která do učení
zapojuje celou osobnost člověka
je vhodná pro rozvoj znalostí, dovedností a postojů